torstai 27. huhtikuuta 2017

A-kirjaimesta Avaruuteen

Ryhmän nimen valinta

Syyslukukaudella eskarit äänestivät keskuudessaan ryhmän nimeksi Pantterit. Nimiehdotuksia oli useita, joista äänestyksellä valitsimme lasten kuukausikokouksessa sopivan. Varsin ajankohtainen nimiehdotus kuusivuotiaan esioppilaan elämässä (!) oli Hampaat. Avasin havainnollistaakseni lapsille muutaman arjen tilanteen, jolloin Hampaat ryhmän nimeä käyttäisimme. Makustelimme kaikkia ryhmästä tulleita nimiehdotuksia ääneen. Siten eläytyen nimen toimivuuteen eskaritoimintamme käytännössä. 

”Missä kaikki minun hampaani ovat?”  ”Tulkaa Hampaat niin pääsemme syömään!” ”Kolme Hammasta onkin tänään poissa.” Totesimme vastaavasti, että tietyssä yhteydessä Hampaat nimi olisi oikein toimiva: ”Pureskelkaa Hampaat ruokanne hyvin!” ”Hampaat pesulle!” 

Arvatkaa, oliko meillä hauskaa?! Eri vaihtoehtoja punnitessamme eskarini tulivat siihen tulokseen, että jonkun eläimen nimi voisi toimia paremmin. Ryhmän nimeksi hilpeyttä herättäneen ja arvattavasti tiukan äänestyksen tuloksena lapset valitsivat Pantterit. Ryhmän värikin he äänestivät: Mustat. Päiväkodissamme oli syksyllä teemana Matka maailman ympäri. Viisailla oli Afrikka, joten Pantterit nimi sopi yhteen teeman kanssa. 

Kirjaimiin tutustuminen eri aistikanavia käyttäen

Pantterit ovat tutustuneet kirjainten maailmaan monipuolisesti eri aistikanavia apuna käyttäen. Olemme tutkineet visuaalisesti isojen ja pienten kirjainten muotoja niin haamukirjoittaen ilmaan ennen kynä- ja piirtämisharjoituksia, kuin retkillämme luonnon ja ihmisen rakentamista muodoista löytäen. Kerran ollessamme läheisessä leikkipuistossa ja kirjaimen muotoja etsiessämme emme enää löytäneet U-kirjaimia. Sitten yksi lapsista hihkaisi: Hei, leikkipuiston telineessähän on U-kirjain väärinpäin! Nykyisin tarkastelemme ja tutkimme kirjaimia kantilta jos toiselta; väärinpäin, oikeinpäin, sivuttain ja peilikuvana. Ääneen ja nimeten. Tiedostaen kirjaimen suunnan. Silmä harjaantuu näkemään ja havaintokyky terästyy huomaamaan, kun tarkkaavaisuutta ja aisteja harjoittaa tiedostaen. 



Auditiivisia ja kinesteettistä aistikanavaa olemme hyödyntäneet suujumpan ja motoristen harjoitteiden keinoin kuten ”Mam-mam-Mem-mem-Mim-mim-Mum-mum-Mym-mym-Mäm-mäm-Möm-möm”. Hiljaa ja kovaa. Nopeasti ja hitaasti. Talven pakkaslumeen lapset ovat muodostaneet toiminnallisissa hahmotus- ja ryhmätyöharjoituksissa kehokirjaimia; keho ja mieli saavat vaihtelevasti liikuntaa ja rentoutustuokioita. Tehtävän alussa lapset ovat saaneet ohjeeksi suunnitella ja muodostaa omissa ryhmissään maahan kehokirjaimen. Tämän jälkeen toisen Pantteri ryhmän lapset tulevat katsomaan kun kirjain on valmis ja ratkaisevat mikä kirjain on kyseessä. 

Lasten kuukausikokoukset ja teemavalinnat

Lukuvuoden aikana olemme lastenkuukausikokouksissa valinneet toimintaamme lasten ideoista teemoja, joissa olemme työskennelleet eheytetysti esiopetuksen eri sisältöalueita: Tutkimme Luontoa, Joulun aika, Avaruus. Kevään seuraavaksi teemaksi olemme jo alustavasti miettineet Vedessä elävät ötökät ja kevään hyönteiset. Projektityöskentelyn ajatuksella olemme teeman alkaessa miettineet mistä ja kuinka saamme tietoa sekä millä keinoin haluamme teemaa työskennellä havainnollisesti. 

Toistuvasti olemme hakeneet materiaalia kirjastosta, googlaamalla padilta tai kannettavasta, luontoretkiltä ja valmistaneet materiaalia itse. Meneillään olevan  Avaruusteema tutkimuksen käsittelyssä on aurinkokuntamme planeetat. Tavoitteenamme on valmistaa Aurinko + 8 planeettaa + kääpiöplaneetta Pluto suhteutettuna lähelle kokosuhdetta toisiinsa. Menetelmänä paperimassan liimaaminen ilmapallon päälle, kuivatus ja maalaus. 

Tässä oli muutama poiminto Pantterit esiopetusryhmässäni käyttämistäni lasta osallistavista, toiminnallisista, iloisista ja ilmaisullista oppimista edistävistä eskarivuoden 2016-2017 työskentelyistä. Koen esiopettajana eskarilaisteni kouluvalmiuksien harjaantumisen ja oppimaan oppimisen motivaation olevan kohdallaan. Heidän ajattelu-ja keskustelutaitonsa ovat harjaantuneet lasten kokouksissa sitten syksyn aloituksen. Ryhmässä toimiminen, pienryhmä- ja parityöskentely ovat myös harjoittelun myötä kehittyneet. 

Teemme vilkasta yhteistyötä ”seinänaapurimme” Tammiston opetuspisteen kahden 1.lk:n kanssa lähes kuukausittaisissa toiminnallisissa tapaamisissa. Seuraavan yhteistyö tapaamisen aihe on Kuvataide.

Mirja Taimisto
Lastentarhanopettaja
Touhula päiväkodit / Loistovekara / Viisaiden Pantterit 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti