keskiviikko 22. helmikuuta 2017

Itä-Hakkilan eskareiden 100 päivää juhlat!

Itä-Hakkilan eskarit pääsivät juhlatunnelmaan tammikuisena tiistaina, kun vihdoin koitti sadas eskaripäivä. Tämän kunniaksi järjestettiin 100 juhlat. 100 juhlien aluksi päiväkodin johtaja toi ryhmille hienot kortit sekä pienet paketit, mitkä päästiin juhlan jälkeen avaamaan.  

Juhlissa jokainen lapsi sai oman ruudukon, missä oli numerot 1-100. Eskarit saivat lähteä kulkemaan pitkin päiväkotia ja etsimään numeroita. Lapsi sai vetää rastin numeron päälle aina löydettyään kyseisen numeron. Muutamat numerot olivat piilossa aikuisilla, ja sen numeron nähdäkseen lapsen tuli suorittaa pieni tehtävä. Tehtävissä päästiin mm. täydentämään lauseita, punnitsemaan esineitä, laskemaan helmitauluilla, haistelemaan, maistelemaan, kuuntelemaan, hyppimään ja piirtämään. 
Lopulta alkoivat kaikki muut numerot olla löydetty, mutta numeroa 100 ei löytynyt mistään. Pian yksi aikuinen kuitenkin huomasi numeron 100, ja lapset pääsivät sitä vielä yhdessä etsimään vinkkien avulla. Numero löydettiin yhdessä äkkiä ja sen numeron takaa lapsille paljastui myös mahtava 100 yllätys. 

Eskarilaiset innostuivat tästä numeroetsinnästä toden teolla ja lasten suusta kuultiinkin juhlien jälkeen mm. seuraavia kommentteja:

”Nää oli parhaat juhlat ikinä.” 
”Must oli niinku kivaa, kun saatiin etsiä niitä numeroita.”
”Juhlat oli aika hauskat, varsinki se kun sai ettii niit numeroita.”
”Oli aika kivaa, koska me saatiin tehdä semmosia tehtäviä ja sit viel oli kivaa, koska saatiin herkkuja.”
”Oli hyvä juttu, kun saatiin 100 keksiä.”
”Mä tykkäsin siitä, että saatiin piirtää niitä kuvia.”
”Katotaas, ehkä parasta oli se, ku ei kukaan löytäny sitä satasta.”

Itä-Hakkilassa eskarit ovat kuluneen toimintakauden aikana viettäneet paljon erilaisia tapahtumia yhdessä. Nämä tapahtumat luovat taloon mieletöntä yhteishenkeä niin aikuisten kuin lasten kesken! Tällaisia juttuja me siis puuhataan ”normaalin” eskarin ohella. 


keskiviikko 8. helmikuuta 2017

Apiloiden 100 päivää ja qr-koodi

Eskarit hoputtivat, suorastaan vaativat meitä huomioimaan, että he ovat olleet eskarissa jo 100 päivää. Päätimme toteuttaa eskareitten toiveen ja osallisuuden sekä komeasti että haastavasti. Päivässä tuli olla juhlan tuntua, aloittaisimme päivän herkuttelulla. Hyvissä ajoin, viikko ennen 100 päivä-tapahtumaa, haastoimme lapset vanhempineen (kotitehtävänä) ideoimaan lukumäärän 100 kanssa toteutettavaa ”Jotakin sata”-aiheista työtä. Syntyneistä töistä kasasimme näyttelyn.

Haastoimme itsemme kollegaaliseen yhteistyöhön uuden oppimisen kautta – tablettien qr -koodeja käyttämällä. Hyvä suunnittelu laaja-alaisen osaamisen alueita hyödyntäen kuljetti prosessia eteenpäin.


Hyödynsimme monilukutaidon kautta lapsen ratkaisukeskeistä ja havainnoinnin haastetta tehtävissä. Oivaltamisen kautta heidän tuli löytää kunkin tehtävän haaste. Eskarit paneutuivat tuleviin haasteisiin 100-laulun sanojen kautta laulamalla, 1-100 numerotaulua katsomalla ja pohtimalla, sekä myöhempinä oppimisvälineinään helmitaulu, nopat, sormet sekä tabletti. Eskarit jakaantuivat kolmen hengen ryhmiin, käytössä ryhmää kohti oli yksi tabletti. Jokainen sai mukaansa myös 100 päivä-passin. Eskarin tuli prosessin ajan huolehtia itsestään ja omista tavaroistaan sekä ympäristöstään. 

Ensimmäisenä tehtävänä oli etsiä qr-koodi tabletin valikosta. Kun kamera avautui, lapset vuoron perään kuvasivat 10 eri koodia prosessin aikana. Hyödynsimme eskarin oppimista ja osaamista näin viestintä- ja tietoteknologisin keinoin. Ajattelu ja oppiminen olivat vuorovaikutteista niin ryhmän jäsenten kesken kuin eskareitten ja opettajien välillä. Tiimin jäseninä eskarit auttoivat toinen toisiaan pohtiessaan tehtäviä. He jakoivat yhdessä oivaltamisen ilon, pienet pettymykset sekä onnistuneen tehtävän loppuun saattamisen. 



Ajattelua ja oppimista tuimme myös eri aistein havainnoinnilla näön, kuulon, koskettamisen ja tunnon kautta. Toiminnallisina liike-elementteinä olivat trampoliinilla hyppely sekä hernepussien heitto. Kokemus tehtävän suorittamisesta vahvistui eri väreillä toteutettuihin tehtäväosioihin. Ajatteluprosessit syntyivät mm. yhdistelemällä, lajittelemalla, sarjoittamalla ja luokittelemalla. Tuotoksena syntyi palapelejä, rakennelmia ja maalauksia, helminauhoja ja sarjoja.


Yhteenvetona huomasimme iloksemme miten lapset osaamisen ja ikätasonsa mukaisesti tunnistivat ja harjoittelivat lukujanaa 1-10. Laskeminen helmitaulua apuna käyttäen oli monelle lapselle uusi kokemus, joka innoitti laskemaan aina sataan asti viiden ja kymmenen sarjoissa.

Koimme yhteistä iloa ja onnistumisen kokemuksia; me opet uusista tvt-taidoista, lapset yhdessä työskentelystä ja mukavista tehtävistä. Prosessiin kului aikaa, sataan kun mahtuu kymmenen eri kymmenlukua. Lopuksi lapset ihailivat passeihinsa kerääntyneitä merkintöjään. Olo oli väsynyt, mutta niin tyytyväinen.

Kurjenpolven Apilat

Anu Jussheikki-Gröhn
Merja Saarni